Persgasstation

Gepubliceerd door Alphons Siebelt op

Benzine en andere olieproducten werden direct na de capitulatie in mei 1940 sterk gerantsoeneerd. Auto’s werden daarom massaal omgebouwd voor het gebruik van gas. Bekend van foto’s zijn de auto’s met een grote gasballon op het dak. Dat leverde toch maar een beperkte actieradius op, want een hele ballon stond gelijk aan ongeveer drie liter benzine. Andere auto’s reden op gas dat werd gewonnen uit een hout- of cokesgenerator op een aanhanger of in de laadruimte. Daarvoor was weer een fors gewicht aan brandstof nodig, ook niet handig. Luxer was het gebruik van persgas, een soort LPG. In november 1940 werd een plan gelanceerd  voor de oprichting van een persgasstation in Leiden. Dat was er namelijk niet. Het plan leverde aanvankelijk weinig reacties op. Er werd daarom een Stichting Persgasstation Leiden opgericht onder auspiciën van de Kamer van Koophandel. Op 5 juni 1941 werd een station voor persgas geopend door burgemeester R.N. de Ruyter van Steveninck. De exploitatie was in handen van de Fordgarage Het Motorhuis. De dagelijkse capaciteit was voldoende voor 60 a 70 auto’s plus het vullen van gasflessen. Het gas werd aangevoerd vanuit Wassenaar. Op 15 augustus 1942 vond er een ontploffing plaats, waarbij een dodelijk slachtoffer viel, de 39-jarige nachtwaker Cornelis Borst uit Nieuwe Wetering. Waarschijnlijk kon de persgasvoorziening worden gecontinueerd tot aan de bevrijding. In juni 1944 vierde Het Motorhuis zijn 25-jarig bestaan.