Bioscoop Casino
Deze bioscoop was een van de twee van de in totaal vijf Leidse bioscopen die niet in Duitse handen overging. Directeur/eigenaar was en bleef Gijs Groenewegen.
Nederlandse flims
In het eerste jaar van de oorlog leek er nog weinig te veranderen, al werden Engelstalige films verboden. Maar in december 1940 draaide nog onbekommerd De big van het regiment, een Nederlandse film uit 1935 met Fien de la Mar, Heintje Davids en Sylvain Poons. In 1941 werd de zaak verbouwd en de nieuwe zaal werd in gebruik genomen met de film Het leven is nog niet zo kwaad met in de hoofdrol de bekende komiek Lou Bandy. Heintje Davids en Sylvain Poons waren in april nog te zien in de film Kermisgasten uit 1936 met Johan Kaart.
Duitse films
In 1941 draaide de wind. In december kwam dan de sterk antisemitische film Der Ewige Jude. Daarna draaien er er vrijwel alleen nog maar Duitse films en soms een Italiaanse, Franse of Zweedse. Geruchtmakend was de UFA-film Kora Terry met Marika Rökk uit 1942. Rökk was in feite een van de eerste Duitse sexsymbolen op het witte doek, iets wat in Nederland nog nooit was vertoond.
In 1944 waren er kaskrakers als Dans met de keizer met diezelfde Maria Rökk, Quax de brokkenpiloot met Heinz Rühmann, maar ook expeditiefilms over Tibet, Afrika, de Fidzji-eilanden en andere exotische bestemmingen. Daarnaast werden er kinderfilms vertoond en romantische niemendalletjes. Een grote kaskraker in 1944 was misschien nog wel De Gouden Stad met Kristina Söderbaum, de eerste kleurenspeelfilm, die echter al een jaar eerder in Luxor had gedraaid. Maar het publiek kon er geen genoeg van krijgen.
Die Deutsche Wochenschau
Casino was (verplicht) afnemer van Polygoon Hollands nieuws en UFA-wereldnieuws (Die Deutsche Wochenschau). Vermoedelijk de enige keer dat Leiden in het Hollands nieuws ter sprake kwam was in juli 1941 met een NSB-propaganda-item Kerkelijke politieke misstanden, handelend over het conflict tussen de NSB en de rooms-katholieke kerk over begrafenis van een NSB-kameraadske op de rooms-katholieke begraafplaats bij de Zijlpoort. Een korte tekst hierover is te vinden in het boek Leiden4045 (literatuurlijst 2015A).
Hongerwinter en Bevrijding
In de Hongerwinter werden er geen films meer vertoond, aangezien de bezetter de projectoren in beslag had genomen. Na de bevrijding haalde directeur Groenewegen ze op in Katwijk, waar ze in een bunker stonden opgeslagen. In juni 1945 heropende de bioscoop, nu met vooral Amerikaanse films, veelal over de oorlog. Op 31 augustus 1945 was er de film From D-Day to Paris te zien, een film waarvan delen tegenwoordig nog steeds gebruikt wordt in documentaires voor de media.